• Levendig centrum
  • Overal gratis parkeren
  • Alles prettig dichtbij
  • Verrassend veel voorzieningen
  • Volop activiteiten

Messiaens “Vingt Regards sur l’Enfant Jésus” door Ralph van Raat

Locatie: Sint Vituskerk, Holdingawei 51 Finkum
Zaal open: 19.30 uur | Aanvang: 20.00 uur (!) | Normaal: €19,50 | Tot 20 jaar: €10,00
Dit concert heeft geen pauze.

Vlak voor de Kerstdagen klinkt er bij Pakhûs SOLO een zeldzaam indrukwekkend concert. Op vrijdagavond 23 december speelt niemand minder dan pianist Ralph van Raat het iconische werk Vingt Regards sur l’Enfant Jésus van Olivier Messiaen. Een muzikaal meesterwerk geïnspireerd op het kerstverhaal: een unieke beleving om de Kerstdagen mee in te gaan.

Messiaen schreef Vingt Regards sur l’Enfant Jésus voor piano solo met het kerstverhaal als uitgangspunt. Zoals Messiaen zelf zei: de twintig delen in de cyclus drukken “de verschillende bespiegelingen van het kindje Jezus in de kribbe en de aanbidding die het ten deel valt” uit. Elk deel belicht het kind op een eigen manier: van de moederliefde van Maria tot een toekomstvisioen van Jezus als triomfator. Centraal staat de menswording van God in Jezus: de vereniging van de goddelijke en menselijke natuur.

De pianocyclus duurt ruim twee uur en vraagt van de pianist het uiterste. Van intieme, fluisterzachte akkoorden vol mysterie, warmte, subtiele kleuringen door boventonen en vogelzang tot extatische fortissimo’s die de luisteraar volledig onderdompelen in de klanken van de vleugel. Een werk dat aan pianist Ralph van Raat volledig is toevertrouwd: de gelauwerde pianist toert al langere tijd met dit stuk en soleert over de hele wereld met de grootste gezelschappen. Van Raat gaat bij Podium Pakhûs SOLO voor het eerst de uitdaging aan om dit twintigdelige werk zonder pauze uit te voeren.

De muziek van Olivier Messiaen is een combinatie van vroomheid, uitbundige verbeelding en liefde voor de natuur. Symboliek, theologie, kleur, modi en ritme spelen een centrale rol. Messiaen begon aan de Vingt Regards-cyclus in 1944, toen Parijs nog door de Duitsers was bezet. De volgorde die Messiaen voor de twintig delen koos zorgt voor contrast in de kleur, het tempo en de intensiteit. Om eenheid in het stuk te creëren werkt Messiaen met telkens terugkerende muzikale thema’s zoals het ‘goddelijke thema’ (een eenvoudige melodie waarbij een herhalende noot door een andere harmonie wordt ondersteund), de ‘mystieke liefde’, de ‘ster en het kruis’ (een enkele melodielijn, gespeeld in octaven ver uit elkaar) en het ‘thema van de akkoorden’ (een vierstemmige zetting die steeds terugkeert).

Pianist en musicoloog Ralph van Raat sloot zijn beide studies (piano aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ton Hartsuiker en Willem Brons, en Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam) cum laude af. Hij speelde als solist met het Koninklijk Concertgebouw Orkest, de Los Angeles Philharmonic, de BBC Symphony Orchestra en London Sinfonietta en werkte met dirigenten als Valery Gergiev en David Robertson. Veel van zijn concerten werden uitgezonden door binnen- en buitenlandse radio- en televisiezender. Naast zijn concertpraktijk is Van Raat verbonden als docent hedendaagse pianomuziek aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de postgraduate opleiding van de Accademia di Musica di Pinerolo (Turijn, Italië).
Let op: Dit concert begint om 20.00u. Het programma duurt 130 minuten zonder pauze. Er is een drankje na afloop. Meer informatie: www.pakhussolo.nl.

Volg @Stiens.frl op Instagram